Vragen nieuw project

Interview nieuw project

Om succesvol een website te bouwen is het noodzakelijk om een aantal essentiële vragen te beantwoorden. Daarmee dwing je jezelf om goed na te denken over jouw bedrijf of organisatie. Na verloop van tijd verlies je soms het zicht waarom jouw boodschap landt bij klanten en waarom ze kiezen voor jou. Een bekende metafoor van Jos Burgers is: "als je hele dagen boren verkoopt krijg je al snel de indruk dat mensen boren willen hebben. Maar eigenlijk zijn ze op zoek naar gaten."
Daar draait het in de marketing natuurlijk altijd om. Hoe krijg je helder wat de vraag achter de vraag is. Dit zijn hele belangrijke inzichten voor een goede communicatie naar jouw doelgroep.

Let's start!

(dit kost ongeveer 30 min. maar bespaart een veelvoud in geld en tijd).

Doelgroep / doelstellingen

Omschrijf kort de belangrijkste doelgroepen met een inschatting percentage van de omzet. Zet ze in volgorde van belangrijkheid.

Propositie

Een propositie is de belofte over de waarde die van een product of dienstverlening mag worden verwacht. De propositie vertelt hoe problemen van de klant worden opgelost, wat de voordelen zijn van het product en waarom de klant juist dit product en niet dat van de concurrentie zou moeten kopen.

  • Wat maakt jullie uniek?
  • Waarom kiezen voor jullie en niet een concurrent?
  • Welke problemen lossen jullie op?

Social media

  • Hoe actief zijn jullie op social media?
  • Welke social media platformen?
  • Is er een actieve groep volgers op een platform?

Wapenfeiten en erkenning

Succes uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Toch zegt het verleden zeker iets en geven je een vorm van authoriteit. Je spreekt en werkt uit ervaring. Je weet waar je het over hebt. Wie gelooft een financieel adviseur in een Fiat Panda van 20 jaar oud? (of juist wel)

  • Noem een paar belangrijke prestaties waar jullie trots op zijn
  • Wat zijn de mooiste projecten?
  • Hoe lang bestaan jullie al?
  • Zijn jullie lid van een branchevereniging(en)?
  • Zijn er certificeringen die je wil laten zien?
  • Noem een paar belangrijke prestaties waar jullie trots op zijn
  • Wat zijn de mooiste projecten?
  • Hoe lang bestaan jullie al?
  • Zijn jullie van brancheverenigiingen
  • Zijn er certificeringen die je moet laten zien?

Huidige website

Een goed beeld van wat er goed is aan de huidige website is belangrijk bij de ontwikkeling van een nieuwe. Niet alles overboord gooien omwille van vernieuwing.

  • Wat is er goed aan de huidige website?
  • Maak een opsomming van verbeterpunten van de huidige website in volgorde van belangrijkheid.
  • Wat wil je zeker behouden en is succesvol gebleken?

Content

Naast techniek en vormgeving is de inhoud waar het uiteindelijk om draait. De teksten, foto's, video's etc. vertellen jouw verhaal.

Kunnen we content hergebruiken of moet er nieuwe content worden gecreeërd?

Conversies

Het uiteindelijke doel van een website is interactie met een potentiële klant. Wat wil je dat bezoekers actief doen op jouw website. Dit kun je verdelen in micro en macro conversies.

Noem de belangrijkste macroconversie doelstellingen (Contact opnemen, offerte aanvragen, voorstel accepteren, product bestellen, positieve feedback geven).

Noem de belangrijkste microconversie doelstellingen (Aanmelden nieuwsbrief, bekijken portfolio, productbekijken)

Componenten

Naast goede content in een zorgvuldig opgebouwd verhaal is techniek een belangrijk component. Om een goede inschatting te maken staan hier een aantal componenten/functionaliteiten die aangevinkt kunnen worden. 

Beschrijf hierin:

  • Technische eisen
  • Alle niet standaard CMS functionaliteiten

Denk hierbij aan koppelingen met externe systemen, animaties, maatwerk widgets etc.

Vormgeving

Vormgeving gaat verder dan een mooie kleur of een lettertype. Het geeft richting, structuur en zorgt voor duidelijke en klare communicatie die resoneert bij je doelgroep. 

Succesfactoren en ambities

Vertel in het kort

  • Wanneer is de website een succes?
  • Wat willen jullie op korte termijn bereiken?
  • Wat zijn jullie ambities op lange termijn?

Datum livegang / planning

Techniek

  • Wat zijn de domeinnamen?
  • Waar wordt de huidige website gehost?
  • Heb je toegang tot de dns-instellingen van de domeinnaam?
  • Kun je inloggegevens aanleveren?